De ce Publika TV nu dă meciul Dacia - Kalmar

Publika TV nu va transmite meciul Dacia - Kalmar (Suedia) din Europa League din simplu motiv că nu poate acoperi cheltuielile de producție a unui astfel de meci. Și aici nu are nicio vină Dacia și, cu atât mai puțin, Publika. Am să explic de ce.

Din păcate, în Moldova totul este pe dos. Dar cel mai pe dos este piața publicitară din care ar trebui să se hrănească o televiziune. În condițiile în care piața publicitară a constuit anul trecut circa 10 milioane de euro (poate puțin mai mult), iar Agenția Casa Media deține circa 70% din contractele de publicitate, este foarte greu sau aproape imposibil să te bați cu ei, Casa Media fiind cea mai mare agenție de publicitate din țară, proprietate a lui Vlad Plohatniuc, care ”întâmplător” este proprietarul posturilor de televiziune Prime și 2 Plus. Asta înseamnă că majoritatea celor 70% din banii de pe publicitate pleacă la aceste 2 televiziuni.

Pentru restul 30% din bani se duce o luptă aprigă între celelalte 62 !!! (n-am greșit, asta e cifra oficială dată de CCA) de televiziuni, fie că acestea sunt prin eter, satelit sau proprii. Plus la asta se mai adaogă 52 !!! de posturi de radio, nu știu câte zeci de ziare și reviste (poate chiar sute), plus presa electronică (cea de pe net, care este și ea în număr din ce în ce mai mare). Toată lumea se hrănește din acele 3 milioane rămase, fie că o fac individual sau prin intermediul altor agenții de publicitate.

De obicei, companiile mari fac bugetele de publicitate spre sfârșitul anului, programând din timp direcția banilor. Ca să fac o paralelă, atunci când se împărțeau banii pentru acest an, Sergiu Toader și Dumitru Țîra abia căutau să facă echipa pentru Publika TV. E clar că mai rămân bani și pentru evenimente spontane, așa cum ar fi acest meci al Daciei cu suedezii de la Karmar. Numai că pentru asta este nevoie să ai o agenție de publicitate cel puțin de vreo 5 ori mai mică decât Casa Media. Iar Publika, deocamdată, nu are o astfel de agenție.

O mare problemă ar mai fi felul în care se împart banii pentru publicitate. De regulă, orice companie mare are niște angajați care sunt responsabili de acest lucru. Ei bine, mulți dintre acești angajați au propriile lor agenții de publicitate (neoficial, pe ascuns) sau ”colaborează” cu agenții mari, care în schimbul unei sume frumoase îi mulțumește cu un comision pe măsură. În aceste condiții banii nu au cum să ajungă în fotbal, atâta timp cât cineva nu are din asta un interes. Iar acel cineva trebuie să fie o persoană implicată nemijlocit în procesul de împărțire a banilor pentru publicitate.

În fine, Publika nu poate aduna atâția bani din publicitate încât să acopere cheltuielile pentru producția unui astfel de meci, chiar dacă face audiență foarte mare. Pur și simplu în Moldova audiența aproape că nu contează. Și asta din cauza unor șmecheri care câștigă sume fabuloase din împărțirea banilor pentru publicitate între rude și prieteni. Voi reveni la acest subiect cu alte detalii.

Până atunci, vreau să spun că am avut un parteneriat corect și productiv cu cei de la Dacia, în mare parte datorită lui Marcel Moraru, un manager de club inteligent, de care fotbalul moldovenesc are mare nevoie. Baftă, Dacia! Voi ține pumnii strânși joi.

Comentarii

  1. "În fine, Publika nu poate aduna atâția bani din publicitate încât să acopere cheltuielile pentru producția unui astfel de meci, chiar dacă face audiență foarte mare." - Fraza cheie, multumesc de explicatii, sa speram ca se va schimba si la noi ceva spre bine, si vom avea pe micile ecrane fotbal mult si calitativ.

    RăspundețiȘtergere
  2. Pentru a avea fotbal de calitate la tv e nevoie de sustinerea cluburilor si a federatiei. Abia dupa ce vom obisnui telespectatorul cu fotbal moldovenesc de calitate, abia atunci vom putea castiga bani din meciuri televizate. Si in primul rand vom castiga cluburile. De aceea patronii de cluburi trebuie sa inteleaga ca fotbalul este la fel ca orice bussines: mai intai trebuie sa investesti ca apoi sa culegi roadele. Iar transmisiunile TV sunt un component esential in castigarea banilor din fotbal, mai ales pentru cluburi.

    Cel mai mare regret este ca conducatorii de cluburi din Moldova nu inteleg asta si arunca cu bani aiurea unde nu trebuie, pierzand bani aiurea.

    Acest lucru nu-l inteleg nici marea majoritate a suporterilor, cel putin asta rezulta din comentariile de pe bloguri. Toti se mira ca un club plateste la TV ca sa-i arate meciuri. Pai ce, cum altfel sa vinzi un product fara ca sa-l arati la oameni? Noi suntem la ani distanta de civilizatie. De aici au inceput toti, dar cu multi ani in urma. Noi, insa vrem sa fim cu ei in rand fara ca sa facem sau sa investim nimic. Nu-i posibil asa ceva. Piata nu cere fotbal. Televiziunile moldovenesti nu sunt pregatite sa cumpere fotbal din lipsa de cultura fotbalistica la TV.

    RăspundețiȘtergere
  3. Hoje ao acordar e ao fazer as minhas orações, agradeci a DEUS por ter-me proporcionado a graça de conseguir grandes amigos.

    Beijos no coração e feliz dia dos amigos.

    Rosemildo Sales Furtado

    RăspundețiȘtergere
  4. "Acest lucru nu-l inteleg nici marea majoritate a suporterilor" - ce noroc pe capul lor ca este totusi cineva care le poate explica!!
    Job-ul tau tot un business este, sa inteleg ca ai cotizat pt a fi angajat mai intai ca dupa sa castigi mai mult din el sau ca ti se pare normala o astfel de situatie? Clubul are un stadion si umplerea lui ar trebui sa fie scopul initial si nu asigurarea unei emisii de calitate, iar meciurile tv nu au menirea de a sustine acest scop ci exact invers - oamenii sunt comozi. Ma bucur enorm ca oamenii din MD continua sa fie specialisti in toate - stiu si presa, stiu si fotbal, stiu si marketing, stiu si politica, daca fac un pic de efor vor fi specialisti si in medicina pesupun. Asta ii face cu adevarat apreciati pe cei putini care sunt profesionisti intr-un ANUME domeniu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Sandu, eu cred ca daca Publika ar face un parteneriat cu un brand puternic, de genul unui operator de telefonie mobila sau un producator de bere eu cred ca ati avea succes. Dar nu sa transmiteti Liga Nationala, ca acolo nu se baga nimeni.

    Pentru inceput, incercati sa luati meciurile echipei nationale si ale cluburilor noastre in cupele europene. Ca acoperire, pentru ca acel brand sa fie cat mai prezent pe sticla, incercatri sa luati turneele Masters de Tenis ori vreun campionat puternic de fotbal din Europa. Un an de turnee Masters sau un sezon de Premier League, in conditiile lipsei concurentei, nu va va costa mai mult de 50-100 mii euro.

    Astfel, reusiti sa dati o lovitura mediatica puternica, transmitand meciurile nationalei, plus si compania care va sponsoriza competitiile sportive va aparea foarte des la TV, datorita turneelor din seria Masters sau a campionatului de fotbal. E o reteta pe care a inceput cu 7-8 ani in urma un canal de televiziune de peste Prut si care a tinut cativa ani, doar ca ei s/au axat doar pe campionatele puternice de fotbal puternice din Europa, neputand nimeni concura la acea vreme cu TVR pentru drepturile meciurilor echipei nationale. La noi este insa mult mai simplu.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sandu, cred ca trebuie sa iti multumim pentru explicatii. Dar o sa mai am o ultima intrebare: daca totul e atat de simplu, de ce a fost nevoie ca "pretiosul" tau coleg goncearuc sa iasa si sa abereze in 3 articole pe blog legat de transmiterea acestui meci plus, sa, scuze de exprimare, sufle in fund celor de la Jurnal? Inteleg ca transmisia aia a fost mediocra, dar nu se putea veni din prima cu niste explicatii atat de simple si de ok? Trebuiau aia numaidecat atacati si pupati in fund? De ce tu te poti exprima atat de liber si de corect si ala are nevoie de 3 posturi ca sa arunce cu rahat, jurnalistul vietii... Desi, la ultima intrebare nu imi raspunde. Aici se si vede diferenta intre goncearuc si Sandu Grecu. 2 persoane incomparabile.

    Respectele mele si bafta mai departe!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ion, noi suntem colegi cu Ivan Goncearuc si crede-ma ca este un jurnalist foarte bun, dar eu nu pot sa-i dictez ce sa scrie la el pe blog si ce nu.

    RăspundețiȘtergere
  8. Sandu mersi pentru explicatie. Crede-ma ca suporterii inteleg majoritatea dar sint suparati ca voi nu dati meciul. Noi din galeria Daciei am crezut ca va fi un contract mai lunga durata. Imi pare rau foarte tare

    RăspundețiȘtergere
  9. Corect sandule,nu avem cultura fotbalistica,dar de ce? simplu pentru ca nu avem fotbal,pentru ca nu avem o federatie care sa se okupe de fotbal nu de spalarea banilor in spatele acestui sport

    iar cit despre modul de impartirea a banilor se pot usor scoate lucrurile la iveala,mai ales de o televiziune cu capacitatea si ambitiile Publika Tv,dar se vede si aici o tama de rekinii mari de genul lui Plahotniuk,care va poate taia antenele

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Taxele de participare în campionatul Moldovei la fotbal și achitarea arbitrajului

7 lucruri înainte de meciul secolului

Victoria istorică a Moldovei asupra Poloniei. Cum am văzut-o din tribune