Adevărul despre ”combinatul de tutun”. Partea II

Partea a doua a interviului cu directorul general Tutun CTC, Ala Sîrbu:



Ce salariu aveți?
Salariul meu este de 30 de mii pe lună. Am procent din veniturile de vânzări și procent din profit. În funcție de performanțele financiare ale companiei. 

Este adevărat că ați luat o primă de aproape un milion de lei?
În 2011 am luat o primă de 869 de mii de lei pentru că am avut și un venit mare, de 77 de milioane de lei. În următorii ani am încasat prime mai mici: aproape 400 de mii în 2012, 91 de mii în 2013 și 100 de mii în 2014.

Sunt niște sume fabuloase!
Poate nu-i frumos din partea mea. Dar când duci compania la 77 de milioane profit, după ce în anul precedent a avut doar 13... Eu am mărit bugetul de stat.

Înțeleg, dar vi se pare normal să încasați astfel de prime, în condițiile în care un profesor, care i-a crescut pe toți cei care aduc bani la buget, are doar 2-3 mii salariu?
Eu vă spun altceva. Sunt profesori, care i-au crescut pe toți cei care fac performanțe. Sunt de acord. Dar bugetul de stat este mic și nu toate companiile în Moldova au așa profit. Nu toți plătesc așa impozite la stat. Dacă ar plăti toți 100% impozite la stat, ar trăi toată lumea mai bine. Dar știm cum se face la noi...

Pentru ce iau primă membrii Consiliului de Administrare?
E un organ superior mie. Decizia lor și a Adunarii generale pentru mine este lege. Nu iau eu decizia, ci adunarea generală...

Dar vi se pare corect? Ca niște persoane care se adună o dată pe lună să ia așa prime?
Nu e decizia mea. Adunarea generală hotărăște.

Anual, cei 5 membri ai Consiliului de Administrare încasează 500 de mii de lei, ceea ce constituie 4,5% din venitul total al companiei. 
Pentru comparație, restul circa 500 de angajați au încasat doar 563 de mii de lei – prime la final de an, dar nu toți, doar cei mai buni.


Curtea de Conturi a anunțat că aveți o clauză în contractul de muncă, de 5 mln de lei, în cazul în care veți fi demisă. Adevărat? Cine a stabilit această clauză fabuloasă?
Eu am stabilit. Am negociat clauza asta ca să nu fiu concediată pe principii politice sau altele. În cazul în care o să fiu demisă n-o să dau în judecată.

Adică o să renunțați la clauză?
Sigur! Și Dv ați renunța...

Nu. Eu nu aș renunța la așa o clauză.
Credeți că în RM numai eu am așa clauză?

Mai sunt și alții?
Cunosc.

Puteți da măcar un nume?
Doamna Vrabie, care a fost director la Agroindbank a avut așa clauză. Și mulți alții despre care nu se discută.

Despre rude angajate

În presă s-a mai scris că ați angajat rude și prieteni...
De când sunt director CTC am angajat 2 rude. Una merge acum la reducere. 

Și asta e normal?
Nu văd nimic rău în asta.

În companie aveți 3 nume Sîrbu...
Sîrbu este familia mea de la primul soț, pe care nu l-am văzut de 17-18 ani și legături cu el nu țin și nici cu familia sau rudele lui.

Radu, fiul dv a fost și el angajat?
Am avut nevoie pe o perioadă foarte limitată de timp de translator și l-am angajat pentru 2-3 zile. Eu cred că asta nu-i o crimă.

Radu Sârbu... Nu e vorba de cântărețul de la Ozon?
Nu, e o coincidență de nume. E student, își face masteratul, contabilitate. Cunoaște 2 limbi, engleza și germana și când am avut nevoie m-a ajutat. Și normal că a fost remunerat pentru orele în care a lucrat. Nu este angajat al Tutun CTC.

Apelați des la serviciile lui?
După articolul din Timpul nu mai apelez. Adică apelez, dar fără plată.

Timpul a scris că ați renunțat la achiziții directe a cutiilor de țigări pentru a contracta firme intermediare...
Nu este adevărat. Noi am modificat cutiile după dimensiuni și am semnat contracte cu firme moldovenești. Cumpărăm cutiile direct de la producător.

Citez din timpul.md: ”cutiile mici erau cumpărate până în 2011 de la Combinatul Poligrafic şi „Baştina-Radog” - prima tipografie care a adus în RM asemenea utilaj. Aceasta a propus CTC reduceri de 5-10%, însă Ala Sârbu a decis să cumpere cutii de la firma „Amprenta”, la un preţ mai mare. Efimia Cornigruţa, contabila-şefă de la „Baştina-Radog”, ne spune că firma sa a adresat scrisori ministrului Agriculturii, Vasile Bumacov, şi dnei Sârbu, prin care le-a propus reduceri evidente, dar n-a primit răspuns.
La noi toți fac declarații. Niciodată n-am procurat ceva la preț mai mare. Nu este corect. N-am luat mai scump de la ”Amprenta”. Am luat la prețuri mai mici.

Relația cu Bumacov

Cine v-a propus în funcția de director?
Consiliul m-a propus. Eu am fost angajată nu ca director general, dar ca director financiar. Mi-am făcut activitatea bine și consiliul a solicitat să fiu numit director interimar, iar ulterior general.

Deci nu v-a propus un partid politic?
Eu sunt o persoană apolitică.

Dar ce vă leagă de fostul ministrul Bumacov?
Pe mine ce mă leagă?

Sunteți prieteni, rude?
Să spun prieteni, nu putem să spunem că suntem prieteni. E o diferență de vârstă. Rude? Nu pot să vă spun că suntem rude pentru că nu suntem rude. Să spun o intersectare profesională? Poate da.

V-ați mai intersectat și la alte locuri de muncă?
Foarte , așa, succint, prin intermediul Ministerului Agriculturii. Practic nu mă leagă nimic.


Dar vă cunoașteți de mult timp?
L-am cunoscut prima dată prin anul 2003. Dar n-am avut legături strânse, n-am avut lucru comun, n-am avut nimic comun.


Unde ați mai activat până să fiți angajată la Tutun CTC?
Am lucrat la o companie producătoare de vinificație în calitate de contabil-șef.

Cărui partid aparține Tutun CTC?
Conform repartizării politice. Fiecare din RM cunoaște cui a revenit Ministerul Agriculturii - PLDM.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Taxele de participare în campionatul Moldovei la fotbal și achitarea arbitrajului

7 lucruri înainte de meciul secolului

Victoria istorică a Moldovei asupra Poloniei. Cum am văzut-o din tribune