„Luptători intraţi în istorie”

Aşa se întitulează prima carte din Republica Moldova dedicată luptelor libere şi greco-romane. Autorii ei: cunoscutul ziarist sportiv, Ion Robu şi unul dintre cei mai mari sportivi moldoveni, Anatol Guidea. Lansarea cărţii s-a produs chiar în ziua în care Anatol Guidea a împlinit 32 de ani, pe 21 ianuarie. Ştiu cât de greu este să scrii o carte, dar şi să o editezi. Am trăit această experienţă acum 2 ani, când am scos de sub tipar „Povestea unui vis de vară”, dedicată Campionatului Mondial de fotbal, Germania – 2006.
„Luptători intraţi în istorie” este, însă, altceva. Autorii au alcătuit o enciclopedie a luptelor moldoveneşti, în care sunt expuşi cei mai mari reprezentanţi ai acestui sport. Personal am pierdut contactul cu luptele libere de vreo 5 ani, de când m-am axat doar pe fotbal. Am avut, însă, o deosebită plăcere să mă reîntâlnesc cu aşa personalităţi ca Nicolae Oriol, Mihai Rusu, Victor Peicov, Serghei Mureico şi, bineînţeles, bunul meu prieten, Anatol Guidea...
Se întâmpla prin anul 2000. Atunci eram reporter la Pro TV şi îmi amintesc cum Anatol Guidea a fost lăsat fără bursă de performanţă atât de CNO, cât şi de Agenţia sportului. Şi asta pentru că cei din conducerea sportului nostru au decis că Anatol nu este un sportiv de perspectivă, chiar dacă acesta avea deja în palmares câteva medalii la campionatele mondiale şi europene de tineret. Am realizat atunci câteva reportaje, îmi amintesc, în care am atenţionat demnitarii noştri că dacă nu-i oferim o bursă, Guidea ar putea să plece, pentru că avea mai multe invitaţii de a reprezenta alte ţări. Însă, din păcate, cum se întâmplă la noi, nimeni nu a reacţionat. Şi el a plecat. S-a dus în Bulgaria pentru că a vrut să facă sport. Pentru că a vrut performanţă şi pentru că iubeşte luptele la nebunie. O demonstrează şi această carte la apariţia căreea a contribuit decisiv.
Sub drapelul bulgar Anatol Guidea a devenit campion european în 2003, a căştigat argintul în 2007 şi bronzul în două rânduri: 2006 şi 2008. Tot în 2007, Guidea a devenit vicecampion mondial. Toate aceste rezultate sportivul moldovean le-a adus în contul Bulgariei, care i-a oferit în schimb casă, masă şi o asigurare a viitorului fără griji. Şi pentru că nu a uitat de unde a plecat, Anatol Guidea a revenit acasă şi a avut un rol decisiv la editarea enciclopediei luptelor moldoveneşti. Iată un caz fericit, consecinţă a nepriceperii celor care conduceau sportul nostru la sfârşitul secolului trecut.

Comentarii

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. O, super, ti-ai facut blog. Hai ca mai intru pe la tine.
    Te invit pe: http://team.salvaeco.org/bradu

    RăspundețiȘtergere
  3. frumoasa, si totodata trista istorie, dar acum nu este asa? eu cred si acum in moldova nu se intereseaza nimeni de performante sportive. toti se gindesc cum sa cistige bani, de unde sa poata rupe. din pacate nu numai in sport? dar si muzica, drept, stiinta. Urit de tot, si rusine, lui Anatol bravo ca nu a uitat de tara, desi putea

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Taxele de participare în campionatul Moldovei la fotbal și achitarea arbitrajului

7 lucruri înainte de meciul secolului

Victoria istorică a Moldovei asupra Poloniei. Cum am văzut-o din tribune