Presa liberă, la un pas de desființare! Adio libertate de exprimare! Începe cenzura totală!
Constituția Republicii Moldova: ”Independenţa
editorială a mass-mediei este recunoscută şi garantată de lege. Cenzura este
interzisă.”
Gata. Prin fraza de mai sus e spus totul. Iar din acțiunile celor care acum
administrează țara rezultă că intenționează să instaleze CENZURA. O cenzură
egală cu dictatura. Guvernarea a decis să ne bage pumnul în gură. Să ne lege
ochii și să ne astupe urechile. Asta e democrația lor.
Să nu confundăm interzicerea canalelor de propagandă străină cu dreptul la
libera exprimare!
Ce spune Constituția în vigoare:
Articolul 1. Libertatea
presei
(1) In Republica Moldova
libertatea presei constituie un drept fundamental, consfintit de Constitutie.
Statul garanteaza tuturor persoanelor dreptul la exprimarea libera a opiniilor
si ideilor, la informare veridica asupra evenimentelor din viata interna si cea
internationala prin intermediul publicatiilor periodice si al agentiilor de
presa, care isi desfasoara activitatea in conditiile pluralismului politic,
precum si respectarea legislatiei cu privire la drepturile de autor.
(2) Cenzura de orice fel
asupra publicatiilor periodice si agentiilor de presa, imixtiunea in
activitatea lor de pregatire si de difuzare a informatiei sint interzise.
Ce vor să facă dictatorii:
Instituțiile
nu vor mai putea difuza informații neoficiale sau pe surse: autorul informațiilor răspândite prin orice mijloc de
informare în masă trebuie să fie individualizat și identificabil. Este
interzisă răspândirea informațiilor de către autori anonimi.
Asta e cenzură. O cenzură care încalcă grav mai multe puncte din Constituție,
nu doar cele din Legea Presei.
Iată ce spune Legea Nr.64 din 23 aprilie 2010:
Cu privire la libertatea de exprimare
Capitolul 1, articolul 2. Cenzură – denaturare nejustificată a materialului jurnalistic
sau interzicere nejustificată de a răspîndi anumite informaţii de către
conducerea mass-mediei; orice manifestare a autorităţilor publice sau a
persoanelor care exercită funcţii publice de ingerinţă în activitatea
editorială a mass-mediei sau a angajaţilor acesteia ori de împiedicare a
tirajării sau a răspîndirii informaţiei;
Ce vor ei: Orice persoană care face acuzații trebuie să
prezinte și dovezi: Programele
audiovizuale în care sunt aduse acuzații unor persoane privind comportamente și
fapte ilegale, trebuie argumentate și susținute prin dovezi pertinente sau să
se indice, cel puțin, probele care le susțin, iar persoanele vizate au dreptul
să intervină cu propriul punct de vedere prin exercitarea dreptului la replică.
Moderatorii programelor audiovizuale sunt obligați să solicite dreptul la replică
al persoanelor vizate.
(agora.md)
(agora.md)
Ce spune Legea: ”Nu se admite crearea
de autorităţi publice pentru controlul prealabil al informaţiei care urmează a
fi răspîndită de mass-media.”
Articolul
3. Libertatea de exprimare
(1) Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de a căuta, de a primi şi de a comunica fapte şi idei.
(1) Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de a căuta, de a primi şi de a comunica fapte şi idei.
Articolul
4. Libertatea de exprimare a mass-mediei
(1) Statul garantează libertatea de exprimare a mass-mediei. Nimeni nu poate interzice sau împiedica mass-media să răspîndească informaţii de interes public decît în condiţiile legii.
(2) Mass-media are sarcina de a informa publicul asupra problemelor de interes public şi de a efectua, în conformitate cu responsabilităţile sale, investigaţii jurnalistice în probleme de interes public.
(3) Pe lîngă garanţiile prevăzute la art. 3, libertatea de exprimare a mass-mediei admite şi un anumit grad de exagerare sau chiar provocare, cu condiţia să nu se denatureze esenţa faptelor.
(1) Statul garantează libertatea de exprimare a mass-mediei. Nimeni nu poate interzice sau împiedica mass-media să răspîndească informaţii de interes public decît în condiţiile legii.
(2) Mass-media are sarcina de a informa publicul asupra problemelor de interes public şi de a efectua, în conformitate cu responsabilităţile sale, investigaţii jurnalistice în probleme de interes public.
(3) Pe lîngă garanţiile prevăzute la art. 3, libertatea de exprimare a mass-mediei admite şi un anumit grad de exagerare sau chiar provocare, cu condiţia să nu se denatureze esenţa faptelor.
Articolul
5. Interzicerea cenzurii în mass-media
(1) Independenţa editorială a mass-mediei este recunoscută şi garantată de lege. Cenzura este interzisă.
(2) Se interzice ingerinţa în activitatea editorială a mass-mediei, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege. În cazul în care ingerinţa este prevăzută de lege, ea urmează a fi interpretată limitativ.
(3) Nu se admite crearea de autorităţi publice pentru controlul prealabil al informaţiei care urmează a fi răspîndită de mass-media.
(4) Nu constituie cenzură obligaţia impusă de instanţa de judecată prin hotărîre definitivă de a răspîndi sau de a nu răspîndi o informaţie, precum şi obligaţia impusă prin lege de a răspîndi o anumită informaţie.
(5) Cenzura în mass-media publică, precum şi împiedicarea ilegală intenţionată a activităţii mass-mediei, atrage răspundere penală.
(1) Independenţa editorială a mass-mediei este recunoscută şi garantată de lege. Cenzura este interzisă.
(2) Se interzice ingerinţa în activitatea editorială a mass-mediei, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege. În cazul în care ingerinţa este prevăzută de lege, ea urmează a fi interpretată limitativ.
(3) Nu se admite crearea de autorităţi publice pentru controlul prealabil al informaţiei care urmează a fi răspîndită de mass-media.
(4) Nu constituie cenzură obligaţia impusă de instanţa de judecată prin hotărîre definitivă de a răspîndi sau de a nu răspîndi o informaţie, precum şi obligaţia impusă prin lege de a răspîndi o anumită informaţie.
(5) Cenzura în mass-media publică, precum şi împiedicarea ilegală intenţionată a activităţii mass-mediei, atrage răspundere penală.
Articolul
6. Libertatea publicului de a fi informat
(1) Orice persoană are libertatea de a primi informaţii de interes public prin intermediul mass-mediei.
(2) Apărarea onoarei, demnităţii sau reputaţiei profesionale nu poate prevala asupra libertăţii publicului de a primi informaţii de interes public.
(1) Orice persoană are libertatea de a primi informaţii de interes public prin intermediul mass-mediei.
(2) Apărarea onoarei, demnităţii sau reputaţiei profesionale nu poate prevala asupra libertăţii publicului de a primi informaţii de interes public.
Ce vor ei: Presa
nu va mai putea difuza informații despre instituțiile publice, dacă acestea nu
vor fi comentate în vreun fel : enunțarea ipotezelor cu privire la producerea unor evenimente sau
informația cu privire la activitatea unei instituții publice, va fi difuzată
doar cu comentariul acestei autorități publice, iar în cazul în care
autoritatea publică refuză să prezinte un punct de vedere, acesta trebuie
precizat în mod expres.
Ce spune Legea:
Articolul 9. Libertatea de a critica
statul, autorităţile publice şi persoanele care exercită funcţii publice
(1) Orice persoană are dreptul de a critica statul şi autorităţile publice.
(2) Statul şi autorităţile publice nu pot intenta acţiuni cu privire la defăimare.
(3) Statul şi autorităţile executive şi legislative nu sînt protejate de legea penală sau contravenţională împotriva declaraţiilor defăimătoare.
(4) Persoanele care exercită funcţii publice pot fi supuse criticii, iar acţiunile lor – verificării din partea mass-mediei, în ceea ce priveşte modul în care şi-au exercitat sau îşi exercită atribuţiile, în măsura în care acest lucru este necesar pentru a asigura transparenţa şi exercitarea responsabilă a atribuţiilor lor.
(1) Orice persoană are dreptul de a critica statul şi autorităţile publice.
(2) Statul şi autorităţile publice nu pot intenta acţiuni cu privire la defăimare.
(3) Statul şi autorităţile executive şi legislative nu sînt protejate de legea penală sau contravenţională împotriva declaraţiilor defăimătoare.
(4) Persoanele care exercită funcţii publice pot fi supuse criticii, iar acţiunile lor – verificării din partea mass-mediei, în ceea ce priveşte modul în care şi-au exercitat sau îşi exercită atribuţiile, în măsura în care acest lucru este necesar pentru a asigura transparenţa şi exercitarea responsabilă a atribuţiilor lor.
Articolul
13. Protecţia surselor de informare
(1) Mass-media şi orice persoană care efectuează o activitate cu caracter jurnalistic de colectare, de primire şi de distribuire a informaţiei către public, precum şi persoana care colaborează cu acestea, care au obţinut informaţii de la o sursă, au dreptul de a nu dezvălui identitatea sursei sau orice informaţii care ar putea duce la identificarea sursei.
(2) Persoana care a distribuit publicului informaţia obţinută din surse confidenţiale nu poate fi obligată să dezvăluie identitatea sursei în cadrul unui proces civil sau contravenţional.
(1) Mass-media şi orice persoană care efectuează o activitate cu caracter jurnalistic de colectare, de primire şi de distribuire a informaţiei către public, precum şi persoana care colaborează cu acestea, care au obţinut informaţii de la o sursă, au dreptul de a nu dezvălui identitatea sursei sau orice informaţii care ar putea duce la identificarea sursei.
(2) Persoana care a distribuit publicului informaţia obţinută din surse confidenţiale nu poate fi obligată să dezvăluie identitatea sursei în cadrul unui proces civil sau contravenţional.
Astăzi, la ședința Parlamentului, în mod expres, se decide viitorul presei din Basarabia. Dacă presa va fi privată de aceste drepturi, atunci adio libertate! Back in
USSR!
Comentarii
Trimiteți un comentariu