Adevărul despre ”combinatul de tutun”. Partea I



Ala Sîrbu, director general Tutun CTC, despre deputații care au decis mărirea accizelor pentru țigări: Eu nu vreau să fac insinuări. Pot doar să vă spun că... să am o părere subiectivă și cred că nu au făcut-o pe de geaba...

Ieri, indignat de promisiunile deșarte ale guvernanților de a restabili drumurile moldovenești, am distribuit din inerție un material mai vechi din timpul.md despre directorul general Tutun CTC, Ala Sîrbu. Nu știam că materialul e din 2012. Dar parcă mai contează asta? Am aflat abia de la... însăși cea învinuită de Timpul, care a postat peste doar câteva minute un mesaj pe care nu l-am înțeles bine. Era o amenințare sau o precizare? 

Peste puțin timp doamna directoare mi-a mai scris un mesaj în care mă invita să facem un interviu. ”De ce nu?” mi-am zis. Mai ales că, din ce mi-a spus Ala Sîrbu, acesta va fi primul ei interviu. Și azi, la ora 14.45, am ajuns la Tutun CTC. Întâlnirea era programată pentru ora 15. La poartă deja mă aștepta un bărbat, care foarte amabil, s-a oferit să mă conducă în biroul doamnei. Cât am mers pe holurile instituției a reușit să-mi spună că mă cunoaște pentru că iubește fotbalul și că ar fi amic de studenție cu Ilie Carp, cu care a fost și coleg de cămin...

În fine, am ajuns la ușa biroului care era deschisă. În birou - ședință. Ce se discuta acolo am ascultat și eu involuntar așteptând vreo 5 minute în antreu. Despre lucru. Mare treabă n-am înțeles. În sfârșit am intrat la doamna directoare, care era vădit emoționată. E și normal, la primul interviu.

Un interviu cu multe detalii picante, pe care l-am aranjat ”ca la ziar” și vă recomand să-l citiți pentru că nu vă veți plictisi.

Pentru cei inițiați: Sute de milioane de lei au fost plătite de Tutun CTC în ultimii ani doar pentru accizul la țigări. În Moldova, atât importatorii de țigări, cât și producătorii autohtoni plătesc același preț pentru acciz. Numai că în cazul brandurilor străine acest preț este nesemnificativ, în timp ce pentru țigările ieftine moldovenești această sumă constituie în medie circa 50% din prețul mărfii. Vedeți desfășurat AICI.

Ala Sîrbu: ”În 2014 chiar și mai rău. La vânzările de 178 de milioane de lei s-a plătit acciz 159 de milioane!”

- Deputatul ValeriuMunteanu a declarat că mărirea accizelor la țigări se face intenționat ca ulterior compania Tutun CTC să intre în faliment și să fie privatizată pentru o sumă derizorie...
- Mărirea cotelor accizelor duce la falimentul întreprinderii, spune directorul general Tutun CTC, Ala Sîrbu. Mărirea drastică a accizelor începând cu 2011 a adus întreprinderea într-o situație foarte grea. Și dacă se va menține această creștere drastică nu sunt sigură că în anul 2015 întreprinderea o să reziste. Putem să ajungem în faliment. Ce ține de potențiali cumpărători. Eu nu văd un potențial cumpărător al companiei. 

- O companie care aduce profit n-ar avea cumpărător?
- Aducea. Atunci când cotele accizelor erau moderate, atunci când noi nu aveam factorul criminogen – contrabanda și contrafacerea – aducea. Dar toate acestea duc la diminuarea vânzărilor și, automat, când nu mai sunt vânzări nu mai putem să vorbim de profit.

Ala Sîrbu: ”Noi, Tutun CTC n-am cerut niciodată mărirea accizelor, așa cum s-a vehiculat în presă. Din contră, am cerut diminuarea lor.”

- Cine are interes ca producătorul autohton să plătească același acciz ca și importatorul de mărci străine?
- Importatorul. Numai importatorii care luptă pentru piață.
- Dar Parlamentul de ce a votat ca toți comercianții de țigări să plătească același acciz?
- Ei sunt aleșii poporului.
- Credeți că au fost stimulați cumva?
- Eu nu vreau să fac insinuări. Pot doar să vă spun că... să am o părere subiectivă și cred că nu au făcut-o pe de geaba... Parlamentul ar trebui într-adevăr să protejeze producătorul autohton, pentru că rămâne doar la nivel declarativ. Nu este așa.
  
În partea a doua a materialului, care va fi publicat mai târziu aflați ce va face Ala Sîrbu cu 5 milioane de lei - clauza de reziliere unilaterală a contractului de către Stat, ce tangență are cu trupa Ozon și cu fostul ministru Bumacov, dar și despre primele fabuloase pe care le încasează membrii Consiliului de Administrare de la Tutun CTC.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Taxele de participare în campionatul Moldovei la fotbal și achitarea arbitrajului

7 lucruri înainte de meciul secolului

Victoria istorică a Moldovei asupra Poloniei. Cum am văzut-o din tribune