Basarabia, o altă planetă fotbalistică!

Naţionala ţării cantoanelor a jucat, ieri seară la Chişinău o partidă esenţială din punctul lor de vedere, orice alt rezultat în afară de victorie compromiţându-le serios şansele de calificare la turneul final al World Cup 2010. Din fericire pentru ei, au învins cu 2-0, dar naţionala basarabeană le-a dat mari emoţii.
Evident, jurnaliştii de la Berna au analizat mai în amănunt ceea ce se petrece dincolo de Prut, şi asta nu numai din punct de vedere strict fotbalistic.
Una peste alta, interesul pentru fotbal este modest între Nistru şi Prut, dar acest lucru are nişte explicaţii logice. Să vedem despre ce este vorba... Repetăm, este vorba despre un mesaj transmis cititorului helvet, pe care noi (ziarul Pro Sport) l-am preluat, tradus şi adaptat pentru lectorul român. Nu vrem să jignim pe nimeni, suntem convinşi că acest material va fi citit şi de mulţi basarabeni, nu facem altceva decât să prezentăm felul în care se vede mica Moldovă prin ochii unui occidental.

Aproape de Elveţia "par avion"
La două ore distanţă de Zurich pe calea aerului, te trezeşti călcând pe solul unei alte planete dintr-o altă galaxie. Faţade căzute, imobile neterminate, bulevarde largi decupate pentru marile defilări sovietice de odinioară, gri peste tot şi feţe obosite şi îngândurate. Asta, ca să vă faceţi idee despre nişte imagini care se suprapun unor cifre foarte clare, şi anume că aici salariul mediu este de 130 de euro.
"Majoritatea oamenilor de aici nu au niciun venit, nu au niciun drept dintre cele recunoscute şi înscrise în Carta Internaţională a Drepturilor Omului", spune Thomas Kugler, coordonator al al acţiunilor grupului de firme care au interese comerciale în fosta republică sovietică. Tipul, originar din Zurich, se pregăteşte să revină acasă după patru ani petrecuţi la Chişinău, locul în care sunt centralizate puterea şi resursele.
"Este o lume a extremelor", continuă el. "Pe de o parte este un loc necunoscut în căutarea propriei identităţi şi unde totul este făcut cu mare întârziere şi cu un amatorism pregnant. Totuşi, pe de altă parte viaţa are aici farmecul ei, iar oamenii sunt foarte drăguţi şi cu mult bun simţ. Sincer, câteodată stau şi mă gândesc cum de este posibil ca o ţară cu un pământ atât de fertil nu reuşeşte să iasă din această stare de sărăcie extremă în care se află", conchide elveţianul de limbă germană.

Fotbalul, în pas cu restul
Dar, ce se întâmplă cu fotbalul? Se învârte şi el, de colo-colo, pe terenuri denivelate, în faţa unor tribune goale. Efectiv, meciurile din Divizia Naţională nu atrag mai mult de câteva sute de spectatori la meciuri. Pentru a înţelege mai bine fenomenul, ne-am deplasat la sediul federaţiei de specialitate, plasată într-un hotel particular din centrul oraşului. Creată în 1990, cu câteva luni bune înaintea declarării independenţei de URSS, FMF are înscrise în catastife 79 cluburi şi aproximativ 9000 de fotbalişti legitimaţi, dintre care exact 521 sunt profesionişti. Igor Dobrovolski, selecţioner din decembrie 2006, cunoaşte cel mai bine situaţia fotbalului moldovenesc.
"După destrămarea fostei Uniuni Sovietice, eram la pământ, ce mai!, într-o groapă fără fund. Dar, după câţiva ani, s-a mai pus un pic umărul la treabă şi rezultatele au început, cât de cât, să se vadă. Există câteva cluburi care au investit în infrastructură, altele care au pus bază pe tineri. Tinerii şi antrenorii, iată de ceea ce este nevoie aici. Asemenea probleme aţi avut şi voi, în Elveţia.."

Politichia, bat-o vina!
Dobrovolski, fost internaţional sovietic, a îmbrăcat tricoul lui Servette Geneva în sezonul 1991-1992, este şi preşedintele clubului FC Academia UTM Chisinau, actualmente pe locul 9 în campionatul domestic. Asta, din 11 participante, pe ultimul loc fiind... Rapid CSCA (Clubul Sportiv Central al Armatei) Chişinău. Publicul de pe stadionul Charmilles îl alinta "Prinţul Igor" în zilele sale faste, dar îl striga şi "Prinţul adormit" atunci când prestaţiile sale erau mai degrabă fade.
"Mă confrunt cu aceleaşi probleme pe care le are orice alt selecţioner din Europa, iar cea mai importantă o reprezintă jucătorii. Nu am prea mulţi la dispoziţie, trebuie să mă descurc cu ceea ce am", Dobro dixit.

O ţară sfâşiată
O situaţie cel puţin ciudată, care vine din divizarea politică şi culturală a ţării, teritoriul dintre Prut şi Nistru fiind românofon, populaţia de aici visând la unirea cu România, şi Transnistria, un teritoriu legat sufleteşte de Rusia, deşi populaţia majoritară este formată din ucrainieni, de fapt! Din păcate, divizarea nu putea ocoli echipa naţională, iar acest lucru îi este clar lui Dobrovolski, el însuşi de limbă ucraineană. Deşi neagă vehement acest lucru, o lume întreagă ştie că fotbaliştii rusofoni refuză să joace pentru naţionala Moldovei, visând să joace pentru compatrioţii lui Putin. Şi, chiar dacă nu ajung până acolo, o cetăţenie rusă şi un salariu consistent în campionatul unde evoluează şi destui români nu-i de colea. În Moldova, spre exemplu, salariul mediu al unui fotbalist profesionist este de numai 375 de euro lunar!
"Avem mâinile legate, nu ne putem opune emigraţiei jucătorilor noştri", deplânge situaţia un funcţionar federal.

Miza pe puşti
Obilgat să facă treabă bună chiar şi în aceste circumstanţe, Dobrovolski are un as în mânecă. Drept pentru care mizează pe tineri, dintre cei 26 de membri ai lotului lărgit, doar şase dintre aceştia au mai mult de 25 de ani şi numai doi dintre ei numără mai mult de 20 de selecţii. Aceştia sunt Lascenkov (de 30 de ori internaţional A) şi Alexandru Epureanu (23), titular la FC Moscova. Pe de altă parte, singurul fotbalist care evoluează în Vest este Igor Armaş, angajatul celor de la Hammarby (Suedia).

Surprinşi de ape...
Dobrovolski îi arată cu degetul pe antrenorii cluburilor de primă ligă, cu care nu există, practic niciun fel de colaborare, cu atât mai puţin o coordonare care să dea prioritate interesului naţional. Şi, pentru ca tabloul să fie complet, recent inauguratul centru sportiv "Vadul lui Vodă" a fost inundat, motiv pentru care jucătorii convocaţi nu au efectuat decât o singură şedinţă de antrenament în comun în ultimele zile. Dar, acesta nu este un motiv care să-l îngrijoreze pe Cneazul Igor.
"Pe teren propriu jucăm doar la victorie, suntem agresivi şi ne batem pentru orice minge", explică fostul campion olimpic de la Seul 88, când URSS a învins Brazilia în finală.

Teama de Zimbru
Pe stadionul "Zimbrul" din Chişinău, arenă care poate primi 10.000 de spectatori, moldovenii au reuşit, de-a lungul campaniei pentru Euro 2008, să învingă Ungaria (3-0) şi să smulgă un egal Turciei (1-1). Dar, în actuala campanie au pierdut atât cu Israelul cât şi cu Letonia, şi asta cu acelaşi scor (2-1).
"Am jucat bine, chiar dacă am pierdut", crede cel mai bun jucător sovietic al anului 1990. "Dar, asta nu înseamnă că i-am entuziasmat pe vreunul dintre cei 800.000 de locuitori ai capitalei", conchide Igor.

În final, reapare personajul-cheie al acestui articol, Thomas Kluger, strategic infiltrat în sistemul financiar moldovenesc.
"Aici e o problemă de atitudine. Nimeni nu vorbeşte despre fotbal în jurul meu. Moldovenii nu cred nici în ei înşişi, nici în propria lor ţară. De ce s-ar interesa atunci de echipa naţională? În schimb, am remarcat cu plăcere faptul că lumea de aici apreciază muzica de operă, teatrul sau baletul".
În final, elveţianul admite că va păstra mereu o nostalgie pentru această ţărişoară. "Eu cred că Moldova are un viitor. Dar, nu mâine, nici poimâine. Poate peste nişte ani, poate peste câteva zeci de ani..."

Traducere şi adaptare de Octavian METONI (Pro Sport)
Preluat de pe www.prosport.ro

Comentarii

  1. Ati vazut reactia publicului din tribune, aseara, cand de la statia de amplificare s-a anuntat prezenta la meci a lui Voronin? Cum comentati?

    RăspundețiȘtergere
  2. Chiar...cum a reactionat publicul????

    RăspundețiȘtergere
  3. Au huiduit...Toţi din jurul meu glumeau...Hai crainicul să mai anunţe odată că Voronin este la stadion, ... că îngheţăm..."Alţii râdeau...care sondaje...36 % ha ha ha...

    RăspundețiȘtergere
  4. Am urmarit meciul pe net, dar nu de la inceput. Daca auzeam huiduiam si noi :)))

    RăspundețiȘtergere
  5. Mai mare prostii n-am citit in viata mea. Sandule, tu chiar iti iubesti Tara? Ma faci sa cred ca nu!!!

    RăspundețiȘtergere
  6. Miroslav,nu te-am inteles la ce te-ai referit,dar cred ca nu vreai sa spui ca la nationala e totul perfect.........?!
    De te referi la asta .............. te gresesti amarnic!!!!!!!!Crede-ma!!!!!!Succese!!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mira, acest material a aparut in presa elvetiana, nu l-am scris eu. De acord ca sunt multe prostii aici, dar asta e. Asa a scris ziaristul elvetian. In plus a fost dat si de Pro Sport in Romania.

    Eu nu inteleg reactia ta. Ce are tara cu un articol republicat? Eu cred ca lumea de la noi are dreptul sa vada ce spun cei din Europa despre noi. Sau nu? Nu te supara, dar te-ai schimbat mult de cand esti la Tiraspol. Cu parere de rau, nu in bine. Ma refer la modul de a gandi.
    In rest, iti doresc sanatate!

    RăspundețiȘtergere
  8. Da, ce are patriotismul cu ceva care este scris de altcineva...Cred ca este bine sa aflam ce gandesc altii despre noi...

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  10. tot ce e scris, din pacate este adevarat. o tara de care toti se minuneaza vizitind-o, caci cindva Moldova era poreclita mica elvetie. odata am avut ocazia sa discut cu o persoana, care a venit di suedia sa faca act de caritate pt moldova, mi-a zis ca ei tot asa au inceput, erau in dezastru, acum suedia e o tara foarte dezvoltata. nu mai vorbesc de Elvetia, am un amic in elvetia, care se inchina pina la pamint moldovenilor, pt bunatatea lor, insa tot timpul imi zice ca pina nu ne von schimba mentalitatea nu vom izbuti sa iesim din saracie. Mai e adevarat ca nici noi moldovenii nu mai avem incredere in fotbalul national. am gasit pe net si am privit meciul, am ajuns la concluzia ca fotbalistii nostri erau stresati, se temeau de ceva, erau pur si simplu cu moralul la pamint, deaceea eu in mesajele precedente i-am luat apararea lui Gatcan, mie mi-i mila de acest fotbalisti. ei vor sa joace, dar nu pot, nu stiu care este cauza. de critica nu se mai teme nimeni, desi doar critica poate sa ajute omul sa nu comita atitea greseli, iar criticii fotbalului, doar uneori mai scriu de ici colea, caci au inteles ca totul este in zadar. mi-au placut suporterii nostri, bravo lor ca au venit sa sustina nationala, au ridicat putin morala jucatorilor nostri. eu va asigur daca in campionatul national ar veni macar in jumatate de suporteri atunci, se va incepe a juca fotbal adevarat in tara, ca jucatorii vor observa ca totusi suporterii sunt aici si retraiesc pt orice minge pasata. vor capata incredere in fortele proprii, si atunci vom juca mult mai bine.
    la finele acestui mesaj, pe care il scriu cu lacrimi in ochi, vrea sa zic ca suporterii sa vina la meciuri, ar trebui sa se implice ziaristii. Aci dragii mei, trebuie sa va implicati si sa faceti permanent show din orice meci. IAR TV NATIONALA TREBUIE SA SE IMPLICE IN MOD DIRECT PT SUSTINEREA ORICARUI SPORT NATIONAL, TRANSMITINDU-L IN DIRECT PE POST. pt a nu fi atit de badjocoriti de unele persoane de peste hotare.

    RăspundețiȘtergere
  11. Sandu de ce ai sters mesajul meu
    ??????

    RăspundețiȘtergere
  12. Pentru ca ai folosit cuvinte jignitoare la adresa unei persoane. Va certati cu Mira unde doriti, numai nu aici. Te rog frumos sa fii intelegator. Mersi

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Taxele de participare în campionatul Moldovei la fotbal și achitarea arbitrajului

7 lucruri înainte de meciul secolului

Victoria istorică a Moldovei asupra Poloniei. Cum am văzut-o din tribune