luni, 14 martie 2016

Adevărata istorie a clubului de fotbal Dacia

Amocom, Sportul, Unisport, Dacia. Ce au în comun toate aceste echipe? Istoria!
La fel ca Burevestnik, Moldova, Avântul, Nistru și Zimbru.  


Cum așa? Parcă FC Dacia a serbat recent un deceniu de la fondare???
Păi... A serbat...

Corect era să serbeze 10 ani de la schimbarea denumirii echipei, din Unisport în FC Dacia.
Iată ce scrie pagina oficială a FC Dacia despre ISTORIA clubului. În realitate, însă, a fost altfel.

Oficial, in anul 1999 echipa Unisport a fuzionat cu Nistru Otaci. Astfel În Divizia Națională a apărut echipa cu denumirea Nistru-Unisport. În paralel, în Divizia A a continuat să joace echipa Unisport, retrogradată conform clasamentului.

Marin Livădaru: ”În 1998-1999, la rugămintea Dlui Efim Josanu (președinte CNO) lucram la CNO la organizarea unui Departament nou în cadrul CNO (RIMM - Relații Internaționale de Management și Markenting). La începutul anului 1999 noi am avut o ședință a Comitetului Executiv, compus din 15 persoane, printre care era Pavel Tolmaciov (rectorul INEFS, președinte Unisport). Acesta s-a adresat la mine să preiau echipa "Unisport". În paralel aceeași propunere mi-o făcuseră și prietenii mei Igor Ursachi și Valeriu Moraru... Am acceptat.

Domnul Tolmaciov nu avea bani pentru Divizia A, iar Valerii Moraru s-a retras de la finanțarea echipei Unisport. Prin urmare noi am ales varianta de a prelua locul Unisport în divizia A. Asta m-a costat 5 mii de dolari. Am luat toată echipa, cu tot cu jucătorii de bază și antrenorul Igor Ursachi. Logic cred că ar trebui să acceptăm că FC Dacia este urmașa echipei FC Unisport...” 


Marin Livădaru a schimbat denumirea echipei și a înregistrat toate actele pe compania Pro Național Sport SRL, apoi a înregistrat noul club la Federație.


Marin Livădaru: Am preluat echipa pentru un an la fel cum și am procedat în 2012-2013 cu Iskra-Stali! Apoi, cum am promis că am să găsesc un investitor, l-am identificat pe Domnul Stati și cu succes am cedat 70% din cota întreprinderii pe care am înregistrat denumirea de "FC Dacia". Pentru aceste 70% Domnul Stati Anatol trebuiea să investească în Stadionul "Mezon" 3 Mio EUR în achiziționarea și reconstrucția stadionului... Apropo, au fost 2 denumiri pe care eu am dorit să numesc echipa: FC Basarabia și FC Dacia. Am mers pe ultima variantă...” 

În condițiile în care FC Dacia este urmașa echipei Unisport, istoria liderei din Divizia Națională se rescrie în totalitate. Astfel, apar noi detalii interesante din trecut, cum ar fi faptul că Pavel Cebanu a fost antrenor la CSS Amocom (1992), predecesoarea Daciei.


Anume de la CSS Amocom pornește istoria clubului. Amocom, o companie moldo-americană cu aceeași denumire, care s-a înregistrat în prima ediție a campionatului Moldovei 1992, prima ligă valorică, la comanda președintelui de atunci al Federației, Grigore Cușnir. Iar primul antrenor al echipei a fost actualul președinte al FMF, Pavel Cebanu
.

În anul 1994, CSS Amocom și-a schimbat denumirea în Sportul. Iar în anul 1996 Sportul a devenit Unisport, denumire care a ținut până în 1999. Mai departe ați citit mai sus.


Apropo, mulți confundă echipa Unisport din anii 90 cu Unisport-Auto, patronată de Natan Bartfeld în anii 2000. Aceste 2 cluburi au în comun doar un singur lucru: căminele de la fostul colegiu sportiv în care locuiau jucătorii...

2 comentarii:

  1. Interesantă ipoteză, dar nu corespunde realităţii... Problema e că Pavel Tolmaciov (pe atunci rector al Institutului Naţional de Educaţie Fizică şi Sport) şi preşedintele lui Unisport (formaţie a INEFS) după sezonul 1999-2000 a semnat un contract pe 20 de ani cu clubul Viteauto Chişinău, cedând toate drepturile asupra echipei care a primit denumirea Unisport-Auto şi a continuat evoluţia în Divizia A. Mai mult, Veaceslav Manolache (rector INEFS din 2001) ulterior a fost numit vice-preşedinte al clubului. Unii jucători de la Unisport au continuat să evolueze pentru Unisport-Auto, baza materială tot a rămas în dotarea clubului care reprezenta INEFS-ul. Astfel, ori spunem că în 2000 Unisport şi-a încetat existenţa, ori putem considera că Unisport-Auto este urmaşa acestui club prin fuziunea dintre Unisport şi Viteauto (echipă de juniori fondată în 1998)... În ceea ce o priveşte pe Dacia, oficial ea a fost înfiinţată în noiembrie 1999. N-a succedat de la Unisport nici emblema, nici culorile, nici baza sportivă... Marin Livădaru afirmă: „Am luat toată echipa, cu tot cu jucătorii de bază şi antrenorul Igor Ursachi”. În primul rând, nu este clar „toată echipa” sau „jucătorii de bază”? În al doilea rînd, faptul că antrenorul şi mai mulţi jucători au trecut la Dacia nu înseamnă absolut nimic. Dacă astăzi, ipotetic, toţi fotbaliştii şi staff-ul tehnic de la Zimbru vor pleca la echipa X sau Y, nu înseamnă că echipa X sau Y va deveni Zimbru... Mai departe, „Marin Livădaru a schimbat denumirea echipei şi a înregistrat toate actele pe compania Pro Naţional Sport SRL, apoi a înregistrat noul club la Federaţie”. Cum putea Marin Livădaru să schimbe denumirea echipei dacă ea a evoluat în sezonul 1999-2000 sub denumirea Unisport? Şi cum atunci în vara anului 2000 Pavel Tolmaciov a semnat contractul cu Natan Bartfeld pe o perioadă de 20 de ani cedând şi denumirea şi baza sportivă?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andrei, Tolmaciov a semnat contract cu Barfeld pentru chiria caminului si a terenului de fotbal de langa camin. In rest, oficial, Unisport a fuzionat cu Nistru Otaci.

      Acum, la 15 ani distanta, apar diferite ipoteze. Trebuie de ridicat actele oficiale pentru a inainta versiunea finala, cea corecta

      Ștergere